Στις αρχές του 1918 εμφανίστηκε η μεγάλη πανδημία που αν και όπως πιστεύουν οι επιστήμονες ξεκίνησε από την Άπω Ανατολή , ονομάστηκε Ισπανική γρίπη επειδή οι πρώτες αναφορές για κρούσματα ήρθαν από την Ισπανία.
Ξεκίνησε αρχές του 1918 και εξαφανίστηκε ξαφνικά στις αρχές το 1919. Μέσα σε λίγους μήνες εξαπλώθηκε σε όλο το κόσμο αφήνοντας πίσω της εκατομμύρια νεκρούς ,λόγο της μη ύπαρξης κατάλληλων αντιβιοτικών για την αντιμετώπιση της.
Φυσικό ήταν λοιπόν να φτάσει κάποια στιγμή και στην Ελλάδα ,και οι φήμες της εποχής έλεγαν ότι ξεκίνησε από το λιμάνι της Πάτρας, από κάποιες συσκευασίες καπνού που ξεφορτώθηκαν από το εξωτερικό .
<<Αξιωματικοί, βουλευταί, γνωσταί κυρίαι του κόσμου απεβίωσαν εντός ολίγων ημερών από γρίπην βαρυτάτης μορφής. Ολόκληρα συντάγματα προσεβλήθησαν και εστρώθησαν "ψάθα" εις τα νοσοκομεία. Ωρισμένα τραμ εσταμάτησαν ελλείψει υπαλλήλων, κατακειμένων όλων! Οι κινηματογράφοι έκλεισαν διά να μη μεταδίδεται το μόλυσμα. Τα σχολεία επίσης. Αι εορταί κατηργήθησαν, αι συγκεντρώσεις εις κλειστούς χώρους απηγορεύθησαν, γίνεται δε σκέψις αναβολής και αυτών... των δημοτικών εκλογών!».
Αυτά έγραφε η εφημερίδα «Θεσσαλία» τον Ιούλιο του 1918.
Κάποια στιγμή λοιπόν έφτασε και στο χωριό μας, στη Φτέρη.
Σύμφωνα λοιπόν με το βιβλίο αποβιωσάντων της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου ,και με ιδιόχειρη αναγραφή του παπά Γιώργη Σακελλάρη,από 24 Οκτωβρίου εως 24 Δεκεμβρίου 1918 είχαμε 48 θύματα στη Φτέρη από την Ισπανική γρίπη .Αριθμός μεγάλος αν αναλογιστεί κάνεις ότι ο πληθυσμός της Φτέρης τότε δεν πρέπει αν ήταν πάνω από 500-600 άτομα.
Τους αφιέρωσε μάλιστα ο πάπα-Σακελλάρης και ένα ποίημα ,είναι μάλιστα το μοναδικό ιδιόχειρο ποίημα του που διασώθηκε από την πλούσια συλλογή του, που δυστυχώς χάθηκε με το κάψιμο της Φτέρης από τους Γερμανούς το 1944
Τρόμος ήν κι αν τις να είπη
Δίμηνον ν' άρπαξ' η γρύπη
τόσα θύματα στον τάφο
Ασθενείς δεν περιγράφω
ούτε χείρες εις το σκάπτειν
Κάμνοντες θρηνείν και θάπτειν
της Αντίνιτσας τη χάρη
τρέχ' ο κόσμος για να πάρη
της Αγάθωνος να φέρη
έντρομος στην Άνω Φτέρη
πού η χάρις κάνει θαύμα
παύη θραύσις εν τω άμα
Εφημέριος Παπαγεώρ. Σακελλάρης
( κρατήθηκε η ορθογραφία και το συντακτικό από το πρωτότυπο)
Παρατήρηση: Αναφορικά με την Άνω Φτέρη, προφανώς εννοεί ότι και ο Άγιος Γεώργιος είναι θαυματουργός εξίσου αποτελεσματικός με τα μοναστήρια της Αντίτσας και του Αγάθωνος.
Ακολουθούν τα ονόματα και οι ηλικίες δίπλα όπως είναι καταγραμμένα στο βιβλίο αποβιωσάντων
1)Ελένη Γ.Σακελλάρη ετων 22
2)Ευάγγελος Τριανταφ. Βλάχος ετων 1
3)Ιωάννης Μιστακούλης ετων 45
4)Γεώργιος Δ.Τσιτούρας ετων 40
5)Ελένη Ιωαν.Αργυρίου ετων 12
6)Αλεξάνδρα Γ. Παπαϊωάννου ετων25
7)Δημήτριος Οδυσ.Παταργιάς ετων 19
8) Ιωάννης Γρηγ.Καραγιάννης ετων 49
9) Δέσπω Α.Τσιτούρα ετων 58
10)Ελενη Ιωαν. (δυσανάγνωστο) ετων 20
11) Αικατερίνη Α.Κουκούλη ετων 40
12)Ιωάννης Γ.Τσιτούρας ετων 2
13) Αλεξάνδρα Λαγού ετων 35
14) Αικατερίνη Δ.Νταλιάνη ετων 20
15) Αθανάσιος Ι.Φλώρος ετων 19
16) Σταυρούλα Ι.Φλώρου ετων 11
17) Χαρίκλεια Ι.Τσιόγκα ετων 32
18) Ιωάννης Ευαγ.Τσιόγκας ετων 19
19) Κωνσταντίνα Σ.Καραγιάννη ετων 2
20) Στυλιανή Γ.Κύρκου ετων 6
21) Ασήμω Β.Σκαραφίγκα ετων 5
22) Ελένη Κ.Νταλιάνη ετων 23
23) Χαρίκλεια Β.Ζαχαρή ετων 25
24) Βασιλική Φλώρου ετων 38
25) Χρήστος Ευαγ.Τσιόγκας ετων 14
26) Σωτήριος Α.Κουκούλης ετων 1
27) Ευάγγ.Δ..Ζαχαρής ετων 2
28) Ελένη Χ.Σταμοκώστα ετων 39 ( λάθος αναγραφή ηλικίας)
29) Χρύσου Δ.Νταλιάνη ετων 55
30) Αικατερίνη Μιχ.Τάμπου ετων 15
31) Ελένη Ιωαν.Ζαχαρή ετων 15
32) Παναγιού Ι.Φλώρου ετων 16
33) Ελένη Σ Μπουρμπούνη ετων 12
34) Αγλαία Α.Παπακώστα ετων 21
35) Ελένη Δ.Κυρίτση ετων 70
36) Ευάγγελος Α.Κουκούλης ετων 16
37) ‘Ολγα Ευαγ.Σακελλάρη ετων 2
37)Δημήτριος Ιωαν Παπακώστας ετων 54
38) Γεωργία Κ.Μπαλτσάκη ετων 16
39) Ευάγγελος Κ.Μπαλέσας ετων 2
40)Σπύρος Σ .Σταμοκώστας ετων 2
41) Λεμονιά Ευαγ.Μπαρτσιώκα ετων 50
42) Βασιλική Ι.Μπαλτσιάκη ετων 5
43) Βασιλικη Τρ.Βλάχου ετων 12
44) Δημήτριος Ευαγ.Μπαρτσιώκας ετων 18
45)Ευάγγελος Ιωαν.Παπακώστας ετων 4
46)Δημητρούλα Ι.Παπαιωάννου ετων 45
47)Αργυρή(ω) Δ. Σταμοκώστα ετων 40
Ο Βασ.Δ.Σταμοκώστας μας λέει ότι συμφωνά με τα λεγόμενα του πάτερα του Δημ. Σταμοκώστα, αλλά και μαρτυρίες άλλων ηλικιωμένων χωριανών μας,τα θύματα ήταν 63-64. Πιθανόν λόγο του πανικού που επικράτησε εκείνη την εποχή κάποιοι θάνατοι δεν κατεγράφησαν στο βιβλίο .Σε αυτό συνηγορεί και το ότι στο βιβλίο φέρεται να κάνει τις εγγραφές μόνο ο παπα-Γιώργης Σακελλάρης, ενώ ο παπα-Κώστας Παπαφωτίου δεν εμφανίζεται. Είχαν μοιράσει οι δυο παπάδες το χωριό, ως προς τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους και πέθαναν αδελφωμένοι ως προς αυτό. Ενδεχομένως να βρούμε τα υπόλοιπα σε κάποιο άλλο βιβλίο. Μάλιστα έχει αναφερθεί ότι για να μην συμπίπτουν οι κηδείες και να μην συναντώνται οι κάτοικοι και εξαπλώνετε και άλλο η γρίπη, η μια κηδεία γινόταν στον Άγιο Δημήτριο ,και άλλη στον Άγιο Βασίλειο
Στην οικογένεια Φλώρου π.χ. έλεγαν ότι πέθαναν την ίδια μέρα ο πατέρας και οι δυο γιοί του, τα ονόματα των οποίων αναφέρω και στο βιβλίο μου. Υπάρχουν βέβαια και δυο γυναικες Φλώρου.
Επιμέλεια κειμένου Σπύρος Βασ.Παπακώστας -Βασ.Δημ.Σταμοκώστας